Kontorsutrymmen är flaggskeppet för varje företag. Därför bör de alltid vara i orörda skick. Så att första intrycket hos kunder och affärspartners är positivt. Så att ett motiverande rumsklimat skapas där anställda känner sig bekväma och tycker om att arbeta. Och det är bara två av anledningarna till att kommersiella områden ska rengöras professionellt och hållbart regelbundet.
Frågan om vilken adress i staden ett företag ska starta är ofta en fråga om verkställande direktörers pussel. När allt kommer omkring – eller så sägs det – säger situationen mycket om företaget. Kunder och affärspartners ska ha ett gott intryck av företaget när de kommer in personligen. Den som tänker på det här bör spendera lika mycket tid på att leta efter en professionell rengöring av byggnader som rengör sina egna ytor samvetsgrant och noggrant.
Det första intrycket räknas
Eftersom första intrycket av rummen vanligtvis är lika relevant som platsen för fastigheten när en kund besöker den. Entréområdet, golvbeläggningarna, sanitetsanläggningarna – allt detta bör vara i renaste skick. För först då känner sig kunden bekväm, vilket i sin tur är grunden för ett förtroendefullt samarbete.
Naturligtvis är företagare vanligtvis medvetna om att företagets lokaler måste rengöras regelbundet. Och inte bara så att utrymmet är presentabelt om kunder kommer förbi, utan också för att anställda lagligen har rätt till ett rent kontor. Bortsett från att anställda helt enkelt känner sig mer bekväma på ett rent kontor och arbetar mer produktivt.
Externa tjänsteleverantörer övervägs ofta inte ens
I nästa steg uppstår frågan var städpersonal för kommersiella områden finns. Det är ofta vettigt, särskilt för små och medelstora företag, att anställa sin egen städpersonal på kontoret. Till exempel en städare som arbetar på oberoende basis.
Ofta har anställda antingen hemhjälp själva som fortfarande har kapacitet eller har hört talas om en städare som letar efter ytterligare beställningar. Lösningen verkar vara uppenbar och möjligheten att anställa ett externt företag för att städa lokalerna övervägs ofta inte längre.
Men även om det till en början verkar enkelt att anställa en egen städare för företaget, bör du ändå notera följande: Om rengöraren förhindras av sjukdom eller semester måste företaget själv försöka hitta en ersättare. Det administrativa arbetet bör inte försummas heller. Oavsett om det är i form av anställning av en egenföretagare med egen handel eller som anställning av en frilansare.
Professionell rengöring av underhåll förhindrar värdeminskning
Allt detta sparas genom att anställa en extern tjänsteleverantör som istället städar det kommersiella utrymmet. I händelse av att städpersonalen som ansvarar för sina egna områden inte är tillgänglig kommer företaget naturligtvis att ersätta den saknade städaren med någon annan – i bästa fall kommer du inte ens att märka någonting.
Ytterligare en poäng: som regel är städföretagets personal bekant med kontorsstädningens särdrag: De anställda vet i vilken utsträckning mattor och klädsel, golvbeläggningar och kontorsmöbler slits ut vid daglig användning och vilken rengöring och skötsel de har behov för att inte förlora sitt värde.
I de flesta fall kan regelbunden och professionell rengöring av kommersiellt utrymme förhindra en uppenbar värdeminskning på grund av slitage. På detta sätt förhindrar den som anställer en professionell tjänsteleverantör dyrt underhåll eller köp av nya möbler i tvivel. Allt detta bör komma ihåg vem kostnaderna för ett städföretag verkar för höga vid första anblicken.
Oavsett om det handlar om att göra intryck på kunder och affärspartners eller att öka medarbetarnas välbefinnande genom ett bra inomhusklimat: rena kontor är det bästa och slutliga i alla företag. Rengöring av professionellt underhåll av välutbildad städpersonal bör vara lika värdefullt för alla företagare.